سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نور پردازی ساختمان

 

نور پردازی ساختمان

 

 

نورپردازی| لیست شرکتهای تولید کننده و وارد کننده ، خرید و فروش و قیمت نورپردازی| ساخت ، نصب ، تعمیر و اجرای انواع نورپردازی و ارزان

نکته مهم نورپردازی استفاده از دیمر ,تحقیقات لازم برای انتخاب, نورپردازی زیر کابینت,

 

انواع روش های نور پردازی در ساختمان

یک بخش بسیار مهم در طراحی ساختمان به نورگیری آن مربوط می‌شود چراکه در حدود 12 ساعت از شبانه‌روز آنچه از ساختمان دیده می‌شود به نحوه نورپردازی آن بستگی دارد.

نورپردازی

نورپردازی می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود:

نورپردازی ساختمان در حالت کلی در دو بخش نورپردازی قسمت‌های خارجی و نورپردازی قسمت‌های داخلی قرار می‌گیرد:

در ارتباط با نورپردازی بخش‌های خارجی، نورپردازی نما مبلمان منزل  و نیز نورپردازی محوطه مدنظر قرار می‌گیرد.

نورپردازی نما

نورپردازی

در این بخش از نورپردازی بیرونی نکات زیادی وجود دارد که حائز اهمیت هستند به‌عنوان نمونه می‌توان به مواردی چون تأکید بر خطوط عمودی و یا افقی بنا از طریق نور، انتخاب رنگ نور هماهنگ با رنگ نما، نداشتن مزاحمت نورپردازی برای قسمت داخلی ساختمان، مدنظر قرار دادن طول برد نور و تقویت آن در مکان‌های موردنظر، مخفی ساختن منها نور به شکلی که نور مبلمان اداری  مشاهده شود بدون اینکه منبع آن قابل‌مشاهده باشد، اشاره کرد. عموماً در نورپردازی نما وال واشرها و نورافکن‌ها بکار برده می‌شوند و بایستی توجه شود که برای این منظور چراغ‌های با ip‌ بالا مدنظر قرار گیرد که مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی دارند.

نورپردازی محوطه

در مورد نورپردازی محوطه، این نوع نورپردازی به‌صورت هم‌زمان پاسخگوی چندین خواسته است، القا احساس امنیت و تسلط داشتن بر محیط، روشن کردن فضا و نیز بالا بردن زیبایی و جذابیت محیط و لند اسکیپ. در نورپردازی محوطه عمدتاً چراغ‌های دفنی، چراغ‌های پارکی و چراغ‌های دیوار بکار گرفته می‌شوند. نحوه انجام نورپردازی بایستی به شکلی باشد که حس حرکت در راهروها و پیاده‌روها و حس سکون در فضاهای مکث ایجاد شود.

در ارتباط با نورپردازی داخلی نیز روشنایی در حد کافی برای فضا تأمین شود و نیز روح زیبایی در جسم و جان بنا دمیده شود. در این نوع نورپردازی بایستی هارمونی لازم بین چراغ‌ها و دکوراسیون داخلی، نورپردازی مناسب ویدها، به‌کارگیری نور غیرمستقیم و نور مخفی و تأکید بر عناصر اصلی طرح مدنظر قرار گرفته باشد.

در اینجا در مورد برخی نورپردازی‌ها توضیح داده می‌شود:

روشنایی در رستوران‌ها

در برخی از رستوران‌ها افراد زیادی صف کشیده و مایل‌اند که سریعاً سرویس‌دهی شده و آنجا را ترک کنند در برخی دیگر مراجعه‌کننده حضور طولانی را در رستوران چندان احساس نمی‌کند. جو حاکم بر مکان بر روی روشنایی بسیار مؤثر است. رستوران‌های سلف‌سرویس عمومی بایستی نور و روشنایی خوبی وجود داشته باشد و در محلی که غذا و نوشیدنی توزیع می‌شود میزان نور بیشتری موردنیاز است.

رستوران‌های شلوغ و با توقف زیاد مراجعه‌کننده روشنایی مطلوب نیز روی میزها فراهم شود. در این‌گونه مکان‌ها بیشتر از همه چراغ‌های با پوشش محافظ خیرگی با لامپ هالوژنی یا فلورسنت فشرده مورداستفاده قرار می‌گیرند. بایستی فاصله 60 سانتی‌متری بین صفحه میز و چراغ آویزان رعایت شود تا فرد قادر به نگاه کردن به چراغ نباشد ولی بدون هیچ مشکلی اشخاصی که مقابل هم هستند بتواند ببیند. در زمان جابجایی میزها بایستی چراغ‌ها هم مجدداً تنظیم شوند.

روشنایی در خانه‌های مسکونی

معمولاً در اتاق نشیمن ازیک‌طرف شدت روشنایی بالا استفاده می‌شود که همه اعضای خانواده بتوانند کارهای مختلفی که بایستی انجام دهند را انجام دهند و از طرف دیگر یک روشنایی با قابلیت کاهش هم نیاز هست که فضای خصوصی صمیمی موردنظر به وجود بیاید. این نیاز درصورتی‌که تعداد چراغ‌های بیشتری در قسمت‌های مختلف خانه استفاده شود برطرف می‌شود.

بنابراین محیط اثر بیشتری بر روی افراد داشته و بزرگ‌تر جلوه می‌کند، ضمن اینکه روشنایی لازم برای انجام کارهای مختلف فراهم می‌شود. امکان تغییر روشنایی با استفاده از یک ضربه کلید در اتاق نشیمن با یک چراغ پایه‌دار، یک یا دو چراغ رومیزی روی میز ویژه سرو غذا، بالای شومینه یا میزهای کوچک و یک جفت چراغ با لامپ‌های هالوژن به‌آسانی میسر می‌شود.

نورهای نقطه‌ای و تأثیر آن‌ها بر نمای ساختمان

نورها و منابع نوری انتظار ما را در ایجاد روشنایی برطرف می‌سازند اما گاهی نیاز به روشن شدن موضعی ساختمان نیست بلکه دستیابی به یک طرح‌واره در نورپردازی ساختمان مدنظر است.

این طرح‌واره الگویی متناسب را به وجود می‌آورد که نمایی کلی و جذاب از ساختمان ارائه می‌نماید که هدفی فراتر از روشن شدن ساختمان را مدنظر دارد.

پیشرفت‌های مهیج در ارتباط با نورپردازی پدیده نورپردازی را قادر می‌سازد تا طرح‌واره‌هایی که با فکر انسان متناسب هستند را ارائه نماید. این طرح‌واره‌ها علاوه برای جذابیت حس زیبایی‌شناختی انسان را نیز تأمین می‌کنند.

نورپردازی مسیر رفت‌وآمد

در ورودی به‌عنوان ابتدای مسیر هست. نور کافی دیوارکوب‌ها در هر دو سمت در ورودی می‌تواند استقبال‌کننده خوبی برای میهمانان باشد. این مورد در مورد نورپردازی کف‌خواب‌ها نیز صادق است که فضایی گرم سرویس خواب  و صمیمی در خانه نمایان می‌کنند. نورپردازی مسیر و ورودی خانه در هنگام تاریکی هوا اولین اولویت‌ها در نورپردازی فضای خارجی محسوب می‌شوند؛ مثلاً یک مسیر ورودی که از میان درختان عبور می‌کند می‌تواند از طریق نورپردازی مناسب از یک فضای ترسناک تاریک به فضایی روشن و جذاب تبدیل شود.

نورپردازی در مورد نمای ساختمان‌های مدرن

نورپردازی در این‌گونه ساختمان‌ها دارای شرایطی متفاوت‌تر از ساختمان‌های کلاسیک و بناهای تاریخی است. بسته به نوع کاربری نورپردازی مختلفی برای این ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

هدف اصلی نورپردازی می‌تواند خود حجم‌ها باشند که برای نورپردازی آن‌ها می‌توان از ایجاد منابع نوری مناسب از قسمت داخل آن‌ها بهره گرفت و یا برای این کار می‌توان نورهای نقطه‌ای ایجاد کرد که اثربخشی بیشتری در شب ایجاد می‌کنند.

هم اکنون شما هم می توانید در وب سایت صنعت ساختمان.آی آر آگهی خود را ثبت نمایید.

 


نورپردازی کلی:

 

اصلی ترین حالت و جایگزین نور طبیعی است که میتوان از طریق چراغهای سقفی،دیواری،رومیزی و لوسترها

نورپردازی کاربردی:

یعنی تامین نور کافی و مناسب برای انجام هر فعالیتی. نمونه‌های خوبی برای این نوع نورپردازی چراغ‌های رومیزی و آویزهای سقفی هستند.

نورپردازی تاکیدی:

برای تاکید بر حضور عنصری مهم و زیبا در دکوراسیون، مانند تابلوهای هنری، مجسمه‌ها و ایجاد احساسی دراماتیک در فضا استفاده می‌شود.

از انواع مهم این نوع نورپردازی : نورپردازی شناور، نورهای نقطه‌ای و نورپردازی خطی هستند

نورپردازی دکوراتیو:

بیشتر دارای جنبه دکوراتیو است و به تعیین سبک دکوراسیون کمک می‌کند.

نورپردازی رو به پایین:

مزیت: این اطمینان وجود دارد که نور به تمام قسمت‌های فضا می‌رسد.

عیب: باعث  ایجاد سایه‌ای نازیبا روی چهره افراد می‌شود و می‌تواند بسیار تند و شدید باشد.

نورپردازی رو به بالا:

مزیت: برای روشن کردن و تاکید بر حضور هر وسیله ای که تمایل دارید بسیار مناسب است.

عیب: می‌تواند سایه‌های ناخوشایند روی دیوار بسازد.

دیوارشوی‌ها:

مزیت: از شدت و خیره‌کنندگی نور، در زمان انعکاس نور در فضای اتاق می‌کاهد و باعث حالتی ملایم و خوشایند به وجود آید.

عیب: برای داشتن جلوه‌ای خوب باید با دقت و به درستی با دیگر منابع نور هماهنگ شود.

نورپردازی محصور یا گلدانی:

مزیت: این نورپردازی جلوه‌ای مدرن، تمیز و شیک به فضا می‌دهد و می‌توان گفت از انواع ارزان نورپردازی است.

عیب: برای نصب چراغ‌ها روی سقف باید حفره‌ای را به عمق کافی به وجود آورید.

نورپردازی نقطه‌ای:

مزیت: می‌تواند به زیبایی تاکید زیادی بر نوع طراحی و جزئیات موجود در آن داشته باشد.

عیب: می‌تواند خیرگی در چشم ایجاد کند.

7 نکته مهم نورپردازی از نظر جاستین و کلین:

1.در برخی از جاها به راحتی و با صرف هزینه‌ای ناچیز به جای کلید از دیمر استفاده کنید تا بتوانید به نورپردازی منعطف و قابل کنترلی برسید.

2.از یک نور سقفی و مرکزی انتظار نداشته باشید به تنهایی تمام نور لازم برای فضا را تامین کند و وقتی ترکیبی از چند نوع نورپردازی در دکوراسیون انجام شود  آن فضا ایده‌آل و کامل است.

3.فضای هال می‌تواند با قراردادن یک میز کنسول بلند و کم عرض و روی آن یک جفت چراغ زیبا به همراه یک آینه در بین چراغ‌ها،جلوه شیک و کامل‌تری به خود گیرد.

4.پیش از خرید چراغ‌ها دقت و تحقیقات لازم را به عمل آورید و از خرید عجولانه خودداری کنید.

5.برای ایجاد جلوه‌های ویژه با کمک نورپردازی، چراغ‌های زمینی را پشت مبل‌ها و صندلی‌ها قرار دهید.و از قراردادن چراغ‌ها طوری که لامپ‌ها بیش از اندازه نزدیک به پارچه باشند خودداری کنید

6.نورپردازی زیر کابینت می‌تواند فضایی راحت و پرنور را هنگام کار در آشپزخانه و هم‌چنین  بهترین راه برای ایجاد جلوه و احساسی خوشایند برای دکوراسیون آشپزخانه است.

7.در اتاق‌هایی با سقف کوتاه، لوسترها را بیرون ببرید و به جای آن‌ها از نورپردازی نقطه‌ای و لوسترهایی که روی سطح می‌خوابند استفاده کنید.

 

جهت اطلاع از قیمت نورپردازی و نورپردازی به نیازمندیهای صنعت ساختمان.آی آر مراجعه نمایید .